2013-01-23
09:38:00
Första stoppet
Hejhej! Idag ska vi börja med att besvara en reflektionsuppgift på vår blogg, och den lyder såhär:
I Nürnberg anordnades under åren 1923-1938 de nazistiska partidagarna. Det var enorma massmöten med spektakulära marscher, fackeltåg och uppställningar. Hitlers arkitekt, Albert Speer, var sysselsatt att göra Nürnberg till ett nytt Rom. Enorma marmorbyggnader planerades men få färdigställdes innan krigsutbrottet. Minst 30.000 koncentrationslägerfångar fick arbeta sig till döds under stenhuggningen.
I Nürnberg möter du den nazistiska propagandan. Överallt finns nazistisk propaganda i form av bilder, statyer, film och affischer. Välj en bild och studera och tolka bilderna med nazistisk propaganda. Vad vill bilderna visa? Börja med att beskriva din bild.
Svar: På min bild kan man se en ung man i kanske 20-25-årsåldern. Han ser extremt nöjd och stolt ut, då hans ena hand vilar på hans höft, och den andra handen håller om en nazistflagga. Mannen bär uniform, och man kan även läsa några meningar på bilden som betyder något i stil med: "Den tyska studenten", "kämpar för ledaren och nationellt/för nazisterna" och "i laget för NSD-studentalliansen" (jag kan inte tyska, därför har jag använt Google Translate- vilket ledde till att meningarna säkert inte stämmer helt och hållet + att grammatiken inte är helt korrekt).
Jag antar att bilden vill visa att Hitler hade rätt, och att nazisterna verkligen var stolta över sig själva, och över det de gjorde. Det är svårt att förklara vad bilderna vill visa, men eftersom mannen ser så oerhört stolt ut, och att han håller i en nazistflagga, antar jag att han ser sig själv, tillsammans med alla andra nazister, som ledare och härskare- som skulle kunna göra hela världen till sin egen...
Kommentera inlägget här: