2013-02-14
10:24:41
Fjärde stoppet
Du har just anlänt till Sverige med färjan till Ystad. Redan på kajen möter du ungdomar i din egen ålder som säger att Förintelsen aldrig ägt rum. De menar att du har blivit förd bakom ljuset under resans gång. Vilka fakta talar tydligast om att Förintelsen ägt rum? Vilka argument skulle du använda för att motivera att Förintelsen verkligen ägt rum? Det gäller att kunna övertyga de okunniga!
- Jo, jag skulle aldrig ljuga om något såhär hemskt! Jag har ju till och med träffat en jude på resan som bad mig att sälja mitt pass till honom, så att han och hans bror kanske skulle kunna fly landet! Hela världen är ju omskakad! Ser ni inte vad som händer?! Hur kan ni ha gått miste om allt detta?! Har ni aldrig hört talas om Hitler? Om nazisterna och koncentrationslägrena? Jag lovar, allt är sant! Jag vet, man vill inte inse det, men det har hänt! Varför skulle jag berätta det här annars? Skulle det vara någonting som jag har hittat på?!
Det finns hundratals vittnen som vittnar samma sak från alla olika läger. Ni kan fråga vem som helst! Förintelsen har skett! Om ni inte tror mig- åk till Auschwitz till exempel! Där kommer ni att få se att förintelsen faktiskt har ägt rum. Förmodligen är det den hemskaste saken som har hänt här på jorden någon gång! Så försök inte att förneka det! Vi måste ha med oss att detta faktiskt har hänt, men nu i efterhand kan vi inte gåra något åt det. Men vi kan minnas alla de som omkom i massmorden. Det är det bästa vi kan göra just nu. Förstå, och minnas. Och göra världen till ett bättre ställe att leva på. Jag menar, varför tror ni att vi har t.ex. FN och EU. Vi vill ha fred på jorden, och vi vill att alla ska behandlas lika- för vi är ju faktiskt lika mycket värda alliihop! Vi är ju människor...
Kommentera inlägget här: