2012-10-18
15:37:00
Torsdag- Reflektionsuppgifter
Hej! Idag har vi varit på bio med klassen och vi såg filmen "Submarine".
Här är några reflektionsfrågor till filmen:
1. Hur uppfattade du Oliver och Jordana? Kändes de som trovärdiga femtonåringar? Kunde du känna igen dig och i så fall i vad?
- Jag tyckte att Oliver och Jordana var väldigt annorlunda om man jämför med "dagens ungdom", och jag uppfattade även Jordana som lite skum eftersom att hon gillade att mobba andra och hålla på med eld och sånt, men efter ett tag, när man hade sett lite mer av filmen, tyckte jag att de verkade mer normala. Det enda som var lite jobbigt var att Oliver hela tiden skulle ha allting så himla strukturerat, så det kändes som att han nästan hade någon sjukdom, som till exempel Asperger eller något liknande (inte för att det är något fel med det, men då hade man gärna velat veta det från början)... Både Oliver och Jordana kändes båda som personer som tänkte väldigt mycket, och det är väl bra att tänka, men de gjorde allting så krångligt för sig istället för att bara prata med varandra och berätta hur de kände sig, till exempel. Jag tycker dock att de var lite väl "överkänsliga" (eller vad man nu ska säga), så de var kanske inte precis som "dagens" 15-åringar är... Fast jag tycker ändå att de kändes som hyfsat trovärdiga 15-åringar, fast dock inte på 2000-talet... Jag kunde inte direkt känna igen mig i filmen, men jag kunde ändå sätta mig in i deras liv och förstå varför de agerade som de gjorde o.s.v.
2. Submarine utspelas under en annan tid. Hur vet du det? Ge exempel.
- Jag kunde se det på husen och byggnaderna, lite på deras kläder, skolmaterial som till exempel svarta tavlan, sättet de pratade på med varandra, lite på inredningen i husen, VHS-/kassettbanden o.s.v.
3. Vilket är filmens tema? Motivera.
- För mig är filmens tema "Kärlek" eftersom det är det hela filmen huvudsakligen handlar om. Hela filmen är som en kärlekssaga mellan flera personer, samtidigt som det händer en del "konstiga" saker, som till exempel att Oliver hela tiden ska försöka rädda mammans och pappans förhållande, smyga på dem och försöka lyssna på vad de säger m.m. Han ska också försöka vara den där "perfekta" pojkvännen och förstå Jordana hela tiden, men det slutar med att Jordana träffar en ny kille istället...

Här är en bild på Oliver från filmen.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Kommentar:
Kommentera inlägget här:
Tack för dina tankar och bild. Du visar att du har reflekterat över karaktärerna men jag skulle gärna vilja veta vad du menar med "annorlunda", "skum" och "konstiga".
Ses
Jennie