Du kommer sent på natten till det sönderbombade Hamburg i april 1944. Staden förstördes mycket svårt efter de allierades flygangrepp i juli 1943. Minst 40.000 människor, i huvudsak civila tyskar, dödades.
På järnvägsstationen måste du besöka den urblåsta offentliga toaletten. Där möter ni en okänd person som vill köpa ditt svenska pass. Han påstår sig vara jude. Med ditt pass kanske mannen och hans bror kan ta sig ur Tyskland medan ni beger er till ambassaden i Berlin och ansöker om nytt pass. Men det finns en risk, om ni skulle bli avslöjade kommer Gestapo (säkerhetspolisen) att fånga in er. Att hjälpa en jude var ett allvarligt brott. Vad ska ni göra?
Skriv ner alla tänkbara argument för och emot att sälja ditt pass innan du bestämmer dig.
Förargument- Hur skulle Gestapo kunna avslöja oss, för de kan ju inte hålla koll på alla hela tiden? Om jag hjälper den här personen som påstår sig vara en jude, kommer han förmodligen vara tacksam och lycklig hela livet ut, och det skulle ju kännas helt underbart för mig också!
Personen som jag skulle hjälpa skulle förmodligen tycka att jag har gjort honom en enorm tjänst, genom att rädda hans liv. Men för min del skulle mitt liv inte förändras så mycket. Jag kan ju faktiskt bara gå och ansöka om et nytt pass, och sedan kan vi alla åka hem, eller fly landet, och glömma allt det hemska som har hänt. Dessutom, om jag ger mitt pass till juden, skulle både han och hans bror kunna ta sig ur Tyskland. Alltså skulle jag hjälpa två personer, genom att sälja mitt pass. Skulle inte det vara en känsla som alla bara drömmer om att få?
Motargument- Nej nej nej, aldrig i livet att jag skulle sälja mitt pass. Då riskerar ju jag att också bli fången, och det vill jag ju inte! Visst, det kanske skulle kännas bra att inte vara så självisk för en gångs skull, men nej, jag vill verkligen inte riskera att bli fången. Att hjälpa en jude är ett allvarligt brott, och jag är väl ingen tjuv eller? Nej, det här får han lösa själv.Varför ska jusst jag hjälpa honom? Han kan väl fråga någon annan? Bara inte någonting händer mig...
Mitt val- Ja, vad hade jag gjort? Det skulle förmodligen kännas väldigt riskablelt att sälja sitt pass till någon man inte känner, för han kanske är kriminell eller något? Bara för att han säger att han är en jude betyder inte det att han är det. Han kanske till och med är en polis? Men det skulle ju ändå kännas så oerhört bra att hjälpa någon, som sedan skulle vara tacksam i resten av livet. I en sådan här situation skulle jag förmodligen bara göra det som skulle kännas rätt just då, och hoppas att jag skulle få hjälp med att välja mitt beslut av någon inre kraft eller något? Om det finns... Men som mina tankar går just nu, skulle jag förmodligen sålt mitt pass, men jag skulle nog försöka att ta reda på lite mer om personen innan jag hade gett honom mitt pass. Var han kommer ifrån? Hur hans bakgrund har sett ut? Vad han tänker göra med passet, o.s.v. För om jag inte hade hjälpt personen, hade jag förmodligen fått massa skuldkänslor efterråt, och det skulle inte vara så härligt att gå runt med en stor börda inom mig. Så ja, jag skulle ha sålt mitt pass.