Bildanalys

Hej! Dagens lektion gick ut på att analysera och diskutera kring olika bilder med hjälp av olika frågeställningar. Min grupp bestod av Nititorn, Hanna, Johannes, Mathilde och jag. Vi började att analysera kring denna bilden: 
 
 
1. Denotativ beskrivning- Vad är det du ser på bilden? 
Vi ser en rvå män som står väldigt nära varandra, den ena är mörkhyad och den andra är ljushyad. Han som står längst fram ser inte jättenöjd ut, medan han som står längst bak ser lite ledsen, men samtidigt nöjd ut. Vi ser också att bilden är svartvit, och fotografen har valt att fokusera på de två personerna- därför har han förmodligen valt att ta fotot väldigt nära dem, så att man inte fokuserar på bakgrunden, eller omgivningen. 
 
2. Konnotativ beskrivning- Vad är det du upplever när du ser bilden?
Ja, vad upplever jag inte? Denna bilden är otroligt stark, och jag får en riktig tankställare när jag ser bilden. De rubriker som dras till mig först är "rasism", "homosexualitet" och "kärlek". Om man inte vet att de är i marinkåren, tror jag att man tänker att bilden är tagen för att visa att det inte spelar någon roll vilken hudfärg du har eller om du är heterosexuell eller homosexuell- det viktiga är att du älskar någon! Det spelar ingen roll om det är en man eller kvinna- så länge du och din partner är lyckliga, kan man ju inte begära mer! 
 
3. Vilken är bildens målgrupp?
Jag tror att bilden är riktad till alla som förstår innehållet av bilden. För det finns ju trots alt väldgt många som tycker att homosexualitet är något konstigt och annorlunda, men varför tror man att det är så? 
 
4. Vem är bildens avsändare? 
Antagligen ett fotograf som har fotat människor i marinen? Jag tror att fotografen dels ville visa hur nära varandra man måste stå i marinen, men jag tror också att han var väldigt nöjd över denna bilden eftersom det verkligen finns en heeeel del att reflektera över när man ser bilden. 
 
 
Den andra bilden vi valde var den här: 
 

1. Denotativ beskrivning- Vad är det du ser på bilden? 
Jag ser 4 amerikaner (jag tror att de är 4 stycken) som försöker "hissa den amerikanska flaggan". Bilden är svartvit, och man antar att amerkanarna är soldater med tanke på deras kläder. Marken de står på är söndrig, eller så står de på en vulkan?
 
 
2. Konnotativ beskrivning- Vad är det du upplever när du ser bilden?
Jag tror att bilden är tagen år 1945, då andra världskriget slutade. Amerikanarna vill visa hur mäktiga de är, och att de vann kriget! Bilden heter "Iwo Jima" och det ligger ju i Japan, så antagligen står de på en vulkan eller dylikt (högt upp i alla fall) för att visa sin flagga, ch bevisa att de är starkast. 
 
 
3. Vilken är bildens målgrupp?
Jag tror att bilden är riktad till lite äldre personer med tanke på budskapet, men det är också en väldigt vacker bild. Den får en verkligen att tänka på väldigt många saker samtidigt!  
 
 
4. Vem är bildens avsändare? 
Jag vet att det är Joe Rosenthal som tog bilden, när han tog sin dagliga visit till ön med en landstigningsbåt. Han fick då höra att en flagga restes på toppen av Mount Suribachi, en dominerande vulkan på den södra delen av ön. Rosenthal tog antagligen bilden sm en hyllning till amerika. 
 
 
Vad jag tyckte om det här arbetssättet:
- Jag tyckte att det var väldigt spännande att analysera kring bilder, för de får en verkligen att tänka till, och man får använda sin kreativa sida och tänka fritt. Det är verkligen jättekul tycker jag! 
 
Jag tycker att det var väldigt spännande att göra denotativa- och kannotativa beskrivningar av bilderna, för då fick mn liksom tänka till lite och det var väligt kul! Ibland så kan man se att det finns massa konsitga objekt på en bild, men att de tillsammans förmedlar ett budskap eller liknande, och då har man ju använt sig av båda beskrivningsmetoderna. 
 
Vi hade även ett Sokratiskt samtal kring lite olika bilder. Det var väldigt kul eftersom man fick säga precis (nästan i alla fall) vad man tyckte och tänkte, och jag tycker mycket om när man sitter i grupp och får framföra sina åsikter, även om de andra inte alltid håller med till 100 %. 
 
 
 
 

Sammanfattning av detta arbetet!

Hejhej! Idag var sista lektionen av arbetet om arkitektur. Jg hann precis klart med min planlösning och huset i kartong, så det kändes bra. Här kommer en liten sammanfattning om hur det har gått under veckorna:
 
Jag tror att vi började jobba lite smått med arkitektur den 20 november, och vi fick då välja tre byggnader/hus som vi tyckte om, och som föll oss i smaken. Jag valde då tre hus som var relativt moderna, men som ändå inte var "för mycket" (okej, det tredje huset kanske var lite "too much" men ändå). Det fösta huset jag valde tycker jag om lite extra eftersom det är ett suttningshus som har tre plan; en bottenvåning, en mellanvåning, och n övervåning. Man kan ju även piffa upp huset lite genom att byta ut fasaden från trä till puts eller något liknande. Det andra huset valde jag bara för att jag tyckte att det var fint och lite häftigt. Det tredje huset jag valde, var faktiskt till salu, och det ligger i LA, därför var det lite extra häftigt och det var väldigt snyggt! 
 
 Huset i LA! 
 

Veckan efter började vi att skissa ett eget hus, som vi tyckte om. Vi kollade också på en film för att få lite info och tips om hur vi kunde tänka. Jag gjorde några skisser, men sedan beslutade jag mig för att göra ett hyfsat simpelt hus, eftersom jag inte vill bo i ett "super-mega-snygg-och-modernt" hus. Till hjälp hade jag en huskatalog från Götenehus, men efter ett tag bestämde jag mig för att låta mina egna idéer sprödla, utan att ha någon katalog till hjälp. 
 
 
 
Tredje lektionen hade jag gjort klart min husskiss och det kändes riktigt bra! Jag började även att skära ut bitar till kartongbygget, och allting kändes ganska bra den lektionen. Det enda som var lite jobbigt var att vi hade bild i helklass, vilket resulterade till få sittplatser, och mycket ljud i öronen. Jag satte mig därför i slöjdsalen tillsammans med David och Axel, och då blev det lite lugnare. 
 
 
Under fjärde arkitektur-lektionen hann jaglimma ihop alla ytterväggar till huset, och allting var frid och fröjd! Jag kände att jag hade tid till att göra det jag ville så det kändes bra. 
 
 
Under den femte lektionen hann jag göra klart planlösningens bottenvåning i skala och fixa med ytterväggarna. Jag var dock lite stressad eftersom att jag visste att de var inlämning nästa vecka, men jag tror att jag kände att jag skulle hinna klart i alla fall. 
 
Här är bottenplanen, fast dock är bilden spegelvänd...
 
 

Sjätte lektionen = sista lektionen med arkitektur som huvudtema. 
Jag ritade klart övervåningen i skala, och så fixade jag fönster på övervåningen till kartonghuset. Jag ritade även till altanen utanför kartoghuset och så ritade jag lite gräs. Jag hade från början bestämt att jag ville bo vid någon slags sjö eller dylikt, därför ritade jag även till lite vatten och så för att göra det lite mysigare :) 
 
Jag har tyvärr inget bild just nu på slutprodukterna, men jag hoppas att jag kan lägga in en bild lite senare i veckan. Men i vilket fall som helst är jag relativt nöjd med mitt arbete, och jag tycker att allt har gått väldigt bra! 
 

Tillbaks efter vinterlovet!

Hejhej! Nu är vi tillbaks i skolan efter två veckors ledighet! Tisdag idag, vilket innebär att vi har Bild först på morgonen. Idag har vi fortsatt med våra arkitektarbeten, och jag har ritat klart min bottenvåning i skala, o.s.v. 
 
Nästa vecka är det dags för inlämning och jag hoppas verkligen att jag hinner klart med allt. Om jag jobbar riktigt bra nästa lektion, så tror jag att jag hinner klart och det känns skönt i alla fall. Vecka 4 och 5 ska vi jobba med bildanalys, och efter det ska vi börja med konsthistoria. Hoppas att det blir lika intressant och kul som det vi har jobbat med nu! :) 
 
Här är min bottenvåning. Liksom de andra PhotoBooth bilderna som jag har lagt in, är denna spegelvänd. Men man ser ju i alla fall hur allt ser ut, och det är ju det viktigaste :) 
 

Jag ser fram emot nästa bildlektion, och hoppas verkligen att jag hinner klart med allt!
 
Amanda

RSS 2.0